Disse karakteristika er afgørende for den gode serviceoplevelse
Den måde medarbejderen håndterer kontakt fra kunder er afgørende, og der er ifølge Accenture fire karakteristika, der rangerer som de mest afgørende for positive oplevelser med servicepersonale. Disse fire karakteristika angiver, hvorvidt servicemedarbejderen er velinformeret og i stand til at håndtere henvendelsen, at servicemedarbejderen er høflig og hjælpsom, at servicemedarbejderen udfører god kundeservice i tråd med virksomhedens brand eller kommunikation, og at servicemedarbejderen er i stand til at træffe beslutninger og afgørelser, i sager hvor dette er relevant. Yderligere udgør servicemedarbejdere en vigtig ressource for virksomhederne, idet de opnår en god indsigt i den feedback virksomheden modtager fra brugere og potentielle kunder. Ved at have medarbejdere i servicefunktioner der er velorganiserede og udstyret med de rette værktøjer, kan disse udgøre en særdeles god ressource både til at sikre en positiv brandopfattelse af virksomheden, når denne kontaktes, men samtidig kan de videregive vigtig information og reaktioner der kan afstedkomme bedre produkter, bedre services og en optimeret fremtoning.