Gør konflikterne til et aktiv i jeres virksomhed
Konflikter bærer desuden præg af ofte både at være professionelle og personlige. Derfor kan mange virksomheder nyde godt af, at man inden en eventuel konflikt udfolder sig har en politik, tilgang eller aftale omkring hvordan konflikter kan italesættes, tilgås og løses. Denne forudgående dialog og løsningsorienterede tilgang er både proaktiv, og sætter samtidig rettesnor for, hvordan tingene kan og skal gøres. Den dialog der går forud for potentielle konflikter, skal selvklart være tilrettet den organisation dialogen foregår i, men den skal også være tilpasset de medarbejdere, der udvikler den, og som fremadrettet skal følge resultaterne heraf – ellers er der ingen pointe i det, og konflikter vil ikke blive til udviklingspotentiale, men derimod forblive som konflikter. Dialog omkring konfliktløsning og kommunikation kan læres, og skal ikke forventes som medfødte egenskaber. Mange virksomheder vil kunne drage nytte af, at dele af staben kender til de rette værktøjer til at undgå de værste og unødige konflikter, og kender mulighederne for at gøre en konflikt til lærings- og udviklingspotentiale. Konflikter kan ikke afskaffes helt, men de kan vendes til muligheder og stort potentiale, hvis de bliver tilgået korrekt.
Vil du høre mere om muligheden for et skræddersyet kursus i konflikthåndtering til jeres virksomhed, så ring til os på tlf. 81772222.